Sponsori

duminică, 6 februarie 2011

CONCURS

Inspectoratul Şcolar al Judeţului Suceava Colegiul Tehnic Rădăuţi
CULTURĂ ŞI SPIRITUALITATE ROMÂNEASCĂ
- concurs naţional interdisciplinar literatură română – religie -
- ediţia I -
2010 – 2011
În procesul definirii identităţii culturale româneşti, în spaţiul cultural al Europei
contemporane, literatura şi religia configurează ansamblul trăsăturilor arhetipale. Creaţia
literară reprezintă sursa fundamentală pentru cunoaşterea mentalităţilor, a genului proxim
şi a diferenţei specifice dintre fiinţa naţională şi cea universală. Marile mituri universale
care stau la baza creaţiei artistice derivă din elementele de cultură religioasă. Prin urmare,
cultura şi spiritualitatea românească definesc profilul antropologic al românului trăitor în
spaţiul valorilor universale.

Concursul naţional interdisciplinar Cultură şi spiritualitate românească se
adresează tuturor elevilor din clasele a V-a – a XII-a, capabili de performanţă în domeniul
interdisciplinar literatură-religie şi se desfăşoară în conformitate cu precizările din
Calendarul concursurilor naţionale şcolare cu finanţare de MECTS (secţiunea concursuri
interdisciplinare şi transdisciplinare, poziţia 02), aprobat cu nr. 60234/21.12.2010 şi postat
pe site-ul www.edu.ro.
Obiectiv general:
Valorificarea potenţialului creativ al elevilor de gimnaziu şi de liceu, cu privire la
capacitatea acestora de a înţelege şi de a exprima, dintr-o perspectivă personală, viziunea despre
lume, despre condiţia umană sau despre artă, aşa cum acestea sunt reflectate în literatură, prin
valorificarea elementelor de cultură religioasă.
Obiective specifice:

. Stimularea lecturii avizate a textelor beletristice, bază a formării unei personalităţi
culturale deschise;
. Valorizarea competenţelor de documentare, de comprehensiune şi argumentare şi
reflecţie personală ale elevilor;



. Promovarea interdisciplinarităţii, prin corelarea literaturii cu religia, ca mijloc de
păstrare a adevăratelor valori moral-spirituale;
. Evaluarea abilităţilor de susţinere a unei argumentări personale, bazate pe studiu
comparativ şi pe intuiţie culturală;
. Utilizarea adecvată a limbajului din sfera valorilor religioase în diferite contexte de
comunicare;
. Cultivarea interesului pentru lectura textelor sapienţiale;
. Consolidarea comportamentului moral-religios, premisă a personalităţii morale.



Secţiuni:

1. Pentru clasele a V-a – a VIII-a: Lumea între sacru şi profan


a) subsecţiunea: clasele a V-a – a VI-a
b) subsecţiunea: clasele aVII-a – aVIII-a
2. Pentru clasele a IX-a – a XII-a Hermeneutica textelor sapienţiale
a) subsecţiunea: Hermeneutica textelor sapienţiale din literatura cultă
b) subsecţiunea: Hermeneutica textelor sapienţiale folclorice
Etapele concursului

. Etapa de promovare (15 ianuarie – 15 februarie 2011)


În această etapă, se va realiza, cu sprijinul Inspectoratelor Şcolare Judeţene,
promovarea în şcolile gimnaziale şi liceale din ţară a Regulamentului de desfăşurare a
concursului, postarea unor anunţuri pe site-urile oficiale, expedierea invitaţiilor şi a
regulamentului de participare şcolilor partenere.

. Etapa locală (20 – 27 februarie 2011)


Comisiile constituite la nivelul localităţilor vor elabora subiecte, prin raportare la
tema concursului, la cele două secţiuni, respectiv la cele patru subsecţiuni, apelând la
bibliografia orientativă şi la sugestiile de teme specificate în regulament. Timpul de lucru
va fi de 2 ore. Lucrările vor fi evaluate în unitatea şcolară organizatoare, conform
descriptorilor prevăzuţi în regulamentul concursului. După ierarhizare, lucrările care au
întrunit între 80 şi 100 de puncte/secţiune vor fi selectate pentru etapa judeţeană. Înaintarea
rezultatelor către inspectoratele şcolare se va face în maximum cinci zile de la desfăşurarea
etapei locale.

. Etapa judeţeană (19 – 27 martie 2011)


Comisia judeţeană întrunită la nivelul fiecărui inspectorat şcolar va elabora subiecte,
prin raportare la tema concursului, la cele două secţiuni, respectiv la cele patru subsecţiuni,
având în vedere bibliografia orientativă şi sugestiile de teme specificate în regulament.
Timpul de lucru va fi de 2 ore. Lucrările vor avea dimensiunea de minimum 1 pagină şi
maximum 3 pagini (Secţiunea 1), respectiv minimum 2 pagini şi maximum 5 pagini


(Secţiunea 2) şi vor fi evaluate conform descriptorilor prevăzuţi în regulamentul
concursului, apoi ierarhizate valoric.

Pentru etapa naţională, vor fi selectate primele două lucrări/secţiune care au întrunit
punctajul de cel puţin 85 de puncte. Lista elevilor promovaţi la etapa naţională, întocmită
după modelul din regulament, va fi trimisă către I.Ş.J. Suceava, pe adresa concursului
spiritualitate_lro@yahoo.com

. Expedierea lucrărilor către organizatorii concursului se va face în perioada 28 martie
– 15 aprilie 2011 pe adresa Inspectoratul Şcolar al Judeţului Suceava, str. Calea Unirii Nr.
15, cod poştal 720018, pentru Concursul Naţional Interdisciplinar Cultură şi spiritualitate
românească.


Fiecare lucrare promovată la etapa naţională va fi însoţită de fişa de înscriere,
completată cu toate datele solicitate.

Expedierea lucrărilor se va face obligatoriu şi în format electronic, pe adresa
concursului ( spiritualitate_lro@yahoo.com ), în vederea ulterioarei publicări.

. Etapa naţională (14 - 15 mai 2011)


1. Evaluarea lucrărilor înscrise în concurs
Comisia centrală de evaluare, desemnată prin decizia M.E.C.T.S., va acorda
punctaje fiecărei lucrări, pe baza unei grile de evaluare, având indicatorii stabiliţi prin
regulament.
2. Probă scrisă, cu o durată de 2 ore, interval în care elevii participanţi, organizaţi
pe secţiuni şi subsecţiuni, vor redacta o lucrare cu dimensiunea de minimum 1 pagină şi
maximum 3 pagini (Secţiunea 1), respectiv minimum 2 pagini şi maximum 5 pagini
(Secţiunea 2) - de tip eseu liber – vizând una din temele obligatorii pentru etapa naţională a
concursului.

. Festivitatea de premiere (15 mai 2011) Colegiul Tehnic Rădăuţi, judeţul Suceava -
Toţi elevii participanţi la etapa naţională vor fi prezenţi la festivitatea de premiere. Se vor
acorda premii pe secţiunile/subsecţiunile concursului astfel: premiul I, premiul II, premiul
III, menţiuni, premii speciale. Activitatea se va desfăşura la Colegiul Tehnic Rădăuţi,
judeţul Suceava, în conformitate cu precizările transmise de M.E.C.T.S. Lucrările premiate
vor fi publicate în volum, cu acordul autorilor acestora, în vederea diseminării informaţiilor
despre acest concurs şi ca exemple de bună practică.






Anexa 1
REGULAMENT DE PARTICIPARE
Concursul naţional interdisciplinar Cultură şi spiritualitate românească (Lumea
între sacru şi profan şi Hermeneutica textelor sapienţiale) se adresează elevilor de
gimnaziu şi de liceu şi se desfăşoară pe două secţiuni, astfel:
1. Lumea între sacru şi profan (clasele a V-a – a VIIII-a)
a) subsecţiunea: clasele a V-a – a VI-a
b) subsecţiunea: clasele a VII-a – aVIII-a
2. Hermeneutica textelor sapienţiale (clasele a IX-a – a XII-a)
a) subsecţiunea: Hermeneutica textelor sapienţiale din literatura cultă
b) subsecţiunea: Hermeneutica textelor sapienţiale folclorice

a. Etapa locală (20 – 27 februarie 2011)


La această etapă, evaluarea lucrărilor se va face de către o comisie constituită la
nivelul fiecărei localităţi. Lucrările care au întrunit între 80 şi 100 de puncte vor fi
promovate la etapa judeţeană.
Înaintarea rezultatelor către inspectoratele şcolare se va face în maximum cinci zile
de la desfăşurarea etapei locale.

b. Etapa judeţeană (19 – 20 martie 2011)


Lucrările elevilor vor fi redactate pe baza subiectelor elaborate de comisia judeţeană.
Evaluarea se va realiza de către comisia de evaluare constituită la nivelul fiecărui judeţ,
prin decizia I.Ş.J. Primele două lucrări/secţiune, care au întrunit cel puţin 85 de puncte, vor
fi promovate pentru etapa naţională.
Fiecare judeţ poate înscrie în concurs, pentru etapa naţională, 4 elevi ( câte doi pentru
fiecare secţiune).
Tabelul cu elevii promovaţi va fi trimis pe adresa de e-mail a concursului menţionată
supra. Lucrările promovate, însoţite de fişele de înscriere a elevilor, vor fi expediate atât
prin poştă, pe adresa Inspectoratul Şcolar al Judeţului Suceava, str. Calea Unirii Nr. 15,
cod poştal 720018, pentru Concursul Naţional Interdisciplinar Cultură şi spiritualitate
românească, cât şi în format electronic (format Word 2003), pe adresa de e-mail a
concursului.
Expedierea listelor elevilor participanţi şi lucrările acestora se va face în perioada 28
martie – 15 aprilie 2011.


Model de tabel pentru transmiterea datelor

Nr.
crt.

Numele şi
prenumele
elevului

Unitatea
şcolară

Clasa

Titlul lucrării

Secţiunea /
subsecţiunea
concursului

Numele şi
prenumele
profesorului
îndrumător




Condiţii de redactare a lucrărilor care vor participa la etapa naţională:
Lucrările promovate la etapa naţională vor fi realizate în format Word 2003,
maximum 5 pagini format A4, cu margini egale de 2 cm, font Times New Roman – 12,
versiune românească (literele speciale având semne diacritice), aliniat justify, distanţa
dintre rânduri 1,5. Titlul va fi centrat, scris cu litere corp 14, bold, la 4 cm de marginea
superioară a foii. Datele de identificare a elevului (nume şi prenume, clasa, şcoala, numele
profesorului îndrumător) vor fi înscrise la două rânduri, aliniat dreapta, corp font 12.
c. Etapa naţională ( 14 - 15 mai 2011, Colegiul Tehnic Rădăuţi, judeţul Suceava) constă în:
1. Probă scrisă, cu o durată de 2 ore, interval în care elevii participanţi, organizaţi
pe secţiuni, vor redacta o lucrare - de tip eseu liber – vizând una dintre temele obligatorii
pentru etapa naţională a concursului.
2. Evaluarea lucrărilor înscrise în concurs
Stabilirea câştigătorilor se va face prin calcularea mediei aritmetice a punctajului
obţinut de elevi la cele două probe ale concursului.
Clasamentul participanţilor se va stabili pe baza unei grile de evaluare cu următorii
indicatori: rigoarea ştiinţifică a conţinutului (30 p.), circumscrierea în sfera temei (20 p.),
pertinenţa şi originalitatea interpretării (20 p.), structurarea logică a conţinutului (10 p.), utilizarea
limbii literare şi respectarea normelor de ortografie şi de punctuaţie (10 p.), din oficiu – 10 p.
Teme obligatorii pentru etapa naţională

1. Lumea între sacru şi profan


a) subsecţiunea: clasele aV-a – aVI-a
Proverbe şi „cuvinte de folos” în basmele lui Creangă
Parabole în oglindă
b) subsecţiunea: clasele a VII-a - a VIII-a

Emoţie sacră şi lirism profan în poezia românească


Configurarea de sine în călătoriile iniţiatice din basme
2. Hermeneutica textelor sapienţiale ( clasele a IX-a – a XII-a )
a) subsecţiunea: Hermeneutica textelor sapienţiale din literatura cultă
Inflexiuni de spiritualitate românească în literatura veche
De la Psalmii biblici la Psalmii din literatura cultă
b) subsecţiunea: Hermeneutica textelor sapienţiale folclorice
Sacrificiu şi transfigurare în miturile româneşti
Chipul românesc al lui Dumnezeu
Bibliografie orientativă
*** Floarea darurilor
*** Filocaliile, vol. I-XII
*** Sfânta Scriptură (Pildele lui Solomon; Psalmii; Eclesiastul; Cartea lui Iov, Epistolele pauline
etc.)
*** Proverbe şi zicători
*** Mioriţa; Monastirea Argeşului; Traian şi Dochia
*** Balade populare româneşti
*** Basme populare româneşti
Agârbiceanu, Ion - Nuvele; Povestiri
Alexandru, Ioan - Imnele iubirii; Imnele bucuriei
Alexianu, Alexandru - Istoria poeziei româneşti
Arghezi, Tudor - Psalmi; Ochii Maicii Domnului
Basarab, Neagoe - Învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Teodosie;
Basarabescu, I.A. - Nuvele şi schiţe
Blaga, Lucian - Poezii; Meşterul Manole; Zamolxe, Trilogia culturii (Spaţiul mioritic); Trilogia
valorilor (Gândire magică şi religie, Artă şi valoare)
Brătescu Voineşti, I.Al. - Nuvele şi schiţe
Cantemir, Dimitrie - Divanul sau Gîlceava Înţeleptului cu Lumea sau Giudeţul Sufletului cu
Trupul
Cerin, Sorin - Culegere de înţelepciune; Învaţă să mori; Înţelepciune etc.
Coşbuc, George - Poezii (Nunta Zamfirei;Moartea lui Fulger;Decebal către popor etc.)
Costin, Miron - Viaţa lumii; De neamul moldovenilor, din ce ţară au ieşit strămoşii lor
Creangă, Ion - Poveşti; Povestiri; Amintiri din copilărie
Dosoftei - Opere alese (Psalmi); Psaltirea pre versuri tocmită
Dumitrescu, Sorin - Şapte dimineţi cu părintele Stăniloae
Eliade, Mircea - Istoria credinţelor şi ideilor religioase; Meşterul Manole; Maitreyi; La ţigănci
Eminescu, Mihai - Cezara; Poezii


Galaction, Gala - Nuvele; Povestiri
Goga, Octavian - Poezii
Gyr, Radu - Poezii
Hasdeu, Bogdan Petriceicu - Răzvan şi Vidra
Ivireanul, Antim - Didahiile
Neculce, Ion - O samă de cuvinte
Noica, Constantin - Carte de înţelepciune
Pamfile, Tudor - Sărbătorile la români
Pann, Anton - Povestea Vorbii ; O şezătoare la ţară
Plămădeală,Antonie - Tâlcuri noi la texte vechi; Tradiţie şi libertate în spiritualitatea ortodoxă;
Dascăli de cuget şi simţire românească
Putneanul, Iacob - Alfavita sufletească; Despre învăţătura cărţii
Russo, Alecu - Cântarea României
Sadoveanu, Mihail - Baltagul; Creanga de aur; Viaţa lui Ştefan cel Mare; Neamul Şoimăreştilor;
Fraţii Jderi;
Simion Florea, Marian - Naşterea la români; Nunta la români; Înmormântarea la români
Slavici, Ioan - Nuvele; Mara; Basme
Stăniloae, Dumitru - Reflexii despre spiritualitatea poporului român
Steinhardt, Nicolae - Primejdia mărturisirii; Dăruind vei dobândi; Jurnalul fericirii
Strempel, G. - Antim Ivireanu, Opere alese
Ţuţea, Petre - Cugetări memorabile; Între Dumnezeu şi neamul meu
Ureche, Grigore - Letopiseţul Ţării Moldovei
Ursache, Petru şi Ursache, Magda - Poezie creştină românească
Varlaam - Cazania sau Carte românească de învăţătură
Voiculescu,Vasile - Poezii; Ultimele sonete închipuite ale lui Shakespeare
Notă: Elevi pot consulta şi alte lucrări adecvate tematic.
Sugestii de teme:

. Ucenicie la curţile înţelepciunii
. Personalitate vs. persoană morală
. Vocaţia solidarităţii la români
. Aspectele creştine ale poeziei eminesciene
. „Cântarea României” de Alecu Russo – Pledoarie pentru speranţă
. Petre Ţuţea – orgoliul de a fi român
. Generozitate şi altruism în Pildele lui Solomon
. Iubirea de semeni – necesitate şi/sau libertate?
. Actualitatea sfaturilor biblice
. Nicolae Steinhardt – modestie vs. smerenie
. Abordare interdisciplinară a Psalmilor
. Dor şi eternitate în lirica blagiană
. Binecuvântările muncii în epistolele pauline



. Elemente de civilizaţie spirituală de pe teritoriul românesc
. La români, tradiţia se înrudeşte cu veşnicia
. Prospecţie, retrospecţie, introspecţie în texte sadoveniene
. Folclorul - moştenire culturală ancestrală
. Comunicarea – bucuria cuminecării din celălalt
. Mituri şi ritualuri româneşti
. Filocalia – afirmare şi reafirmare a „iubirii de frumos”
. Tradiţii, ritualuri şi ceremonii
. Cultul strămoşilor la români
. Proiecţii evanghelice în poezia imnică a lui Ioan Alexandru
. Desăvârşirea sau înrudirea cu Hristos
. Asumarea libertăţii de a fi
. Ritualuri sacrificiale în literatura populară
. Cărţile de suflet ale neamului meu
. Perspectiva nemuririi în ritualurile de nuntă
. Valorificarea morţii ca act creator în baladele populare româneşti
. Textul literar şi textul biblic – realităţi deschise
. Învăţături de viaţă – cunoaşterea, bunătatea, blândeţea, combaterea lenei, împăcarea
şi supunerea, echilibrul în faţa răului, respectarea legii, chibzuinţa, iubirea de familie,
eroismul, dragostea de ţară, autodesăvârşirea, nobleţea sufletească, curajul, dreptatea,
adevărul, dragostea de frumos, înţelepciunea, buna măsură a lucrurilor, cinstea,
darul de a gândi bine, de a vorbi frumos şi de a acţiona cu succes, binefacerea,
conştiinţa de sine, cumpătarea, convieţuirea armonioasă, buna cuviinţă, dorinţa de
progres, liniştea sufletească (ataraxia), iubirea, fericirea, dragostea faţă de locurile
natale, frumuseţea relaţiilor interumane etc.



Persoane de contact:

. prof. Rita Cîntiuc, inspector şcolar de specialitate, e-mail: ritacantiuc@yahoo.com ,
tel. 0722365850;
. prof. Eleonora Bulboacă, inspector şcolar de specialitate, e-mail
eleonora_bulboaca1957@yahoo.com , tel. 0724385282;
. prof. Aurica Daneliuc, e-mail: auricadaneliuc@yahoo.com, tel. 0742405653;
. prof. Daniela Ceredeev, e-mail: danielaceredeev@yahoo.com , tel. 0744606950.








Anexa 2
CULTURĂ ŞI SPIRITUALITATE ROMÂNEASCĂ
Concurs naţional interdisciplinar
ediţia I, 2010 – 2011

Fişă de înscriere

Secţiunea ________________________________________
Subsecţiunea_____________________________________

Numele şi prenumele elevului __________________________________

Şcoala ___________________________________________ clasa _______________
CNP _______________________________________
C.I. / Certificat de naştere: Seria_________Nr. ______________________________
Adresa
personală________________________________________________________________________
_________________________________________________________
Nr. telefon________________________e-mail______________________________
Numele şi prenumele profesorului îndrumătorului
____________________________________________________________________
Adresa şcolii _________________________________________________________
Telefon__________________________ e-mail ______________________________

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu